(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چكیده
امروزه با توجه به پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها، تنوعطلبی مشتریان و افزایش رقابت،سازمانها برای بقا نیاز به به بهبود فرایندهای داخلی خود دارند. جلب رضایت مشتریان همزمان با مدیریت هزینه نهایی، سازمانها را بر آن داشته است تا تعامل بیشتری با تأمینکنندگان خود داشته باشند و کیفیت تولید قطعات اولیه را تحت نظر داشته باشند. علاوه بر آن در شرایطی که خریداران تنها به منافع خود بیندیشند نمیتوانند انتظار روابط بلند مدت و رشد دهندهای با تأمینکنندگان داشته باشند. بنابراین لزوم توجه به منافع کل اعضای زنجیره تأمین و تمرکز روی سیاست برنده- برنده برای سازمانها و تأمینکنندگان بیش از پیش احساس می شود.
در این تحقیق شرایطی مد نظر است كه یک خریدار در نظر دارد قطعهای را از چند تأمینكننده تأمین كند ولی با توجه به اینكه همواره درصدی از اقلام دریافت شده معیوب هستند و پذیرش یا رد آنها روی روابط بلند مدت تأمینكننده و خریدار تأثیرگذار است، تصمیم گیری در این خصوص اهمیت خاصی دارد. در این تحقیق چند روش تصمیم گیری مختلف در خصوص اقلام معیوب معرفی شده و مدلسازی بر اساس راههای مختلف برخورد با این اقلام معیوب انجام می شود،كه نهایتاً منجر به انتخاب بهترین روش تصمیم گیری با این اقلام معیوب خواهد شد.
كلمات كلیدی:
انتخاب تأمینكننده، هماهنگی در زنجیره تأمین، برخورد با اقلام معیوب، منافع مشترک
فهرست
2-3-1- مقالات مرتبط با انتخاب تأمین کننده و تخصیص سفارش به تأمین کننده. 14
2-3-2- مقالات مرتبط به حوزه هماهنگی خریدار و تأمین کننده. 31
3-4-1- محاسبه هزینه سالیانه خریدار. 43
3-4-2- هزینهی سفارشدهی سالیانه خریدار. 44
3-4-3- هزینه نگهداری سالیانه خریدار. 44
3-5-3- هزینه نگهداری موجودی تأمینكننده. 46
3-6- مدلسازی بر اساس تصمیم گیری در خصوص اقلام معیوب.. 47
4-3- ویژگیهای الگوریتم ژنتیک… 58
4-4- ساز و کار الگوریتم ژنتیک… 58
4-5- مراحل استفاده از الگوریتم ژنتیک… 59
4-5-1- مشخص کردن ترتیب در ساخت کروموزوم. 60
4-5-3- مشخص کردن عملگرهای الگوریتم ژنتیک… 61
5-2- معرفی شرکت صنایع برق زاویر. 65
5-2-3- انواع محصولات تولیدی شركت صنایع برق زاویر. 65
فصل6 نتیجه گیری و مطالعات آتی 72
مراجع……….75
پیوست 1………………… 82
فصل 1:
عنوان این پایان نامه “تخصیص سفارش به تأمینکنندگان به کمک الگوریتمهای متاهیوریستیک در شرکت صنایع برق زاویر” است.
با گذر زمان، سازمانها شاهد تغییرات وسیع جهانی به خاطر پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها، تنوعطلبی مشتریان و غیره بودهاند و با افزایش تعداد رقبا در سطح جهانی، برای باقیماندن در صحنهی رقابت سعی در بهبود بخشیدن به فرایندهای درونی خود داشته اند.
سازمانها دریافتهاند که برای موفقیت و بقای بلندمدت در بازار جهانی باید در مدیریت همهی سازمانهایی که ورودیهای سازمان (به شکل مستقیم یا غیرمستقیم) را تأمین میکنند و همهی سازمانهایی که تحویل و ارایهی خدمات پس از فروش به مشتری را برعهده دارند مشارکت داشته باشند و چنین نگرشی باعث پیدایش نظریهی زنجیرهی تأمین[1] شده است.
“بطور کلی زنجیرهی تأمین، زنجیرهای است که همهی فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحلهی تهیهی مادهی اولیه تا مرحلهی تحویل کالاهای نهایی به مشتری را در بر میگیرد و در کنار جریان مواد، جریان اطلاعات و جریان منابع مالی هم برقرار خواهد بود”[1].
با توجه به چرخهی کوتاه عمر محصول، سازمانها باید همواره جلوتر از مشتریان حرکت کنند و محصول جدید و با کیفیتی را ارائه کنند و همزمان هزینههای خود را کاهش دهند تا آستانهی سود بیشتری داشته باشند. در اغلب صنایع هزینه مواد خام و قطعات مورد استفاده، بخش عمده هزینههای محصول را تشکیل میدهد که در برخی از موارد این سهم میتواند تا 70% باشد و حتی در سازمانهای دارای تکنولوژی بالا تا بیش از 80% از هزینه کل محصول مربوط به هزینه مواد و خدمات خریداری شده است. بنابراین تصمیمهای مرتبط با استراتژیها و عملیات خرید، نقش مهمی در سود سازمان ایفا می کند و تصمیم گیری برای انتخاب صحیح تأمینکنندگان اهمیت بیشتری یافته و انتخاب تأمینکننده مناسب به عنوان مهمترین فعالیت بخش خرید مورد توجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر، در یک زنجیره تأمین کارا هماهنگی بین تصمیمهای اجزای مختلف زنجیره نقش اساسی در پیشبرد اهداف زنجیره دارد. در واقع نمیتوان مدیریت زنجیره تأمین را مطرح کرد اما انتظار داشت هر یک از اجزا مانند گذشته تصمیم گیری های خود را صرفاً براساس منافع سازمان خود اتخاذ نمایند. تفکر برنده- برنده باید بر تمام تصمیمهای اجزا حاکم باشد. بنابراین مفهوم هماهنگی در زنجیره تأمین امروزه به یکی از موضوعات مهم و کلیدی در طراحی و مدیریت زنجیره تأمین تبدیل شده است.
شرکا در یک زنجیره تأمین که شامل تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان هستند، نمیتوانند بدون در نظر گرفتن منافع یکدیگر فقط در پی حداکثر کردن سود و منافع خود باشند. در این صورت دیگر زنجیره تأمین معنای واقعی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که موضوع هماهنگی فرایندهای کسب و کار بین اعضای یک شبکه برای بهبود عملکرد و کارایی شبکه به یکی از مباحث مهم زنجیره تأمین تبدیل شده است.
به طور کلی هدف این تحقیق کمک به خریدار در انتخاب تأمینکنندگان و تخصیص سفارش به آنها است بهشکلی که مناسبترین هزینه به سازمان تحمیل شود و در عین حال منافع تأمینکننده مدنظر قرار گیرد و منافع کل زنجیره همزمان بهینه شود.
این تحقیق بهصورت مطالعه موردی بوده و شرکت مورد مطالعه یک شرکت تولیدکننده کلید فیوز تابلو برق است.
به طور كلی در فرایند انتخاب تأمینکننده باید به سه سئوال اصلی پاسخ داده شود:
فرایند ارزیابی و انتخاب تأمینکننده از نظر محققان مختلف شامل مراحل متفاوتی است که عبارتند از:
در این تحقیق منظور ما از انتخاب، انتخاب نهایی خواهد بود.
مطالعات پیشین در زمینه انتخاب تأمینکننده را به طور کلی در دسته های زیر میتوان طبقه بندی کرد:
تکمنبعی بودن یا چند منبعی بودن
تک دورهای یا چند دورهای بودن
وجود یا عدم وجود استراتژی تخفیف
برای مدل سازی مسأله انتخاب تأمین کننده، از روش های مختلفی استفاه شده است که متداول ترین آنها استفاده از برنامه ریزی ریاضی است. برنامهریزی ریاضی به تصمیمگیرنده کمک می کند تا مسألهی تصمیم را بر حسب تابع هدف ریاضی فرموله کرده و از طریق تغییر مقادیر متغیرها به اهداف مورد نظر برسد.
بسیاری از نویسندگان از مدلهای تک هدفه همچون برنامهریزی عدد صحیح و یا خطی استفاده کردهاند. در اکثر مدلها هزینه را به عنوان تابع هدف در نظر گرفتهاند و سایر معیارها (کیفیت، ظرفیت، زمان تحویل و غیره ) را به عنوان محدودیت در نظر گرفتهاند. دو نقص عمدهی روشهای برنامهریزی ریاضی این است که معیارها با وزن مساوی در محدودیتها قرار میگیرند و دیگر اینکه معمولاً معیارهای کمی را در نظر میگیرند. برخی از محققین از برنامهریزی ریاضی خطی چند هدفه و یا آرمانی استفاده کردهاند. با توجه به اینکه محدودیتهای مختلف از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند برای لحاظ کردن این اهمیت در مدلسازی، استفاده از روشهای وزندهی مانند TOPSIS و AHP مورد توجه قرار گرفته است.
تعداد صفحه : 93
قیمت :14700 تومان
14,700 تومانافزودن به سبد خرید