
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
در این تحقیق به بررسی ارتباط اخلاق حرفهای و مولفه هایش که شامل مسئولیت پذیری، برتری جویی، صادق بودن، احترام به دیگران، رعایت ارزشها و هنجارها، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران و وفاداری است با رضایت شغلی مدیران نواحی چهارگانه شهرداری قم پرداختیم. این اخلاق حرفهای از عناصر و عوامل مهم ارتباطات منابع انسانی بوده که از دیر باز مورد توجه فلاسفه و متخصصین مدیریت بوده و رضایت شغلی از مهمترین مباحثی که مورد تاکید پژوهشگران حوزه رفتار سازمانی است، و با توجه به موارد مطروحه، این دو موضوع در این پایان نامه مورد توجه و تاکید قرار گرفتند.
این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مورد پژوهش شامل تمام مدیران نواحی چهارگانه شهرداری قم میباشد که 60 نفر (N=60) میباشد و بر طبق جدول مورگان، تعداد نمونه 52 (n=52) بدست آمد. دو پرسشنامه در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت که یکی اخلاق حرفهای و مولفه های آن و دیگری رضایت شغلی را مورد سنجش قرار میداد.
پرسشنامه پس از دریافت نقطه نظرات اساتید راهنما، مشاور و خبرگان مورد اصلاح قرار گرفت و توزیع یک نمونه 30 تایی ضریب پایایی تحقیق برای پرسشنامه رضایت شغلی 0.868 و برای پرسشنامه اخلاق حرفهای 0.779بدست آمد.
نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که نتایج آمار توصیفی نشان میدهد که به لحاظ جنسیتی، تمام پاسخگویان مرد هستند و به لحاظ سنی بیشترین میزان (29 نفر) مربوط به بازه سنی 30 تا 40 سال میباشد و به لحاظ تحصیلات نیز بیشترین میزان (26 نفر) مربوط به مدرک تحصیلی لیسانس میباشد. همچنین میزان میانگین اخلاق حرفهای 4.07 و میانگین رضایت شغلی 3.5 بدست آمد. در میان مولفه های اخلاق حرفهای صادق بودن بیشترین میزان را کسب کرده است و عدالت و انصاف نیز کمترین میزان را کسب کرده است.
نتایج آزمون فرضیه اصلی نشان داد که بین اخلاق حرفهای و رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود دارد (میزان ضریب همبستگی 0.525). همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیات فرعی نشان داد که بین مولفه های مسئولیت پذیری، برتری جویی، صادق بودن، احترام به دیگران، رعایت ارزشها، همدردی با دیگران و وفاداری با رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود دارد. اما بین عدالت و انصاف و رضایت شغلی ارتباط معناداری پیدا نشد و به نوعی تنها یک فرضیه فرعی در این تحقیق رد شد.
همچنین نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که میانگین اخلاق حرفهای و رضایت شغلی بالاتر از حد متوسط است. همچنین در میان مولفه های اخلاق حرفهای، میانگین مسئولیت پذیری، صادق بودن، احترام به دیگران، رعایت ارزشها، همدردی با دیگران و وفاداری بالاتر از حد متوسط و عدالت و انصاف و برتری جویی در حد متوسط است. لازم به توضیح است که تفاوت معناداری در میانگین اخلاق حرفهای میان متاهلان و مجردان، گروه های سنی مختلف، مدارک تحصیلی مختلف و بازه های سنواتی مختلف مشاهده نگردید.
پیشنهاد می شود با عنایت به اهمیت اخلاق حرفهای در عرصه سازمان های خدماتی، بازنگری جدی نسبت به این مهم و نهادینه کردن آن در سازمان صورت گیرد که در تحلیل یافته ها و پیشنهادات به تفصیل به آن پرداختیم.
واژه های کلیدی
اخلاق[1]، اخلاق حرفهای[2]، رضایت شغلی[3]، سازمان های کسب و کار، مدیران.
فهرست اجمالی مطالب
عنوان صفحه
بخش سوم: مدل مفهومی پژوهش و پیشینه تحقیقات صورت گرفته 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 95
فصل پنجم: تحلیل نتایج و پیشنهادات 127
فهرست تفصیلی مطالب
عنوان صفحه
1-7-7) رضایت از حقوق و دستمزد 7
عوامل اثرگذار بر رضایت شغلی 15
عوامل موثر و مرتبط با رضایت شغلی 20
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی از نظر لوکه 24
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی از نظر ازکمپ 24
عوامل موثر بر رضایت شغلی از نظر محققان مختلف 25
- دستمزد 25
- نفس کار 26
- ارتقاء 26
- رهبری و سرپرستی 27
- روابط با همکاران 27
- ایمنی شغل 28
- ساختار سازمانی 28
- ابهام نقش 29
- شرایط فیزیکی کار 29
نظریههای مرتبط با رضایت شغلی 33
تئوری مک کللند نیاز به موفقیت 34
سنجش رضایت شغلی و مدلهای مربوطه 39
پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا 41
پرسشنامه رضایت شغلی بریفیلد و روث 41
اهمیت و ضرورت اخلاق حرفهای 52
راهکارهای توسعه اخلاق حرفهای 58
5- بهبود فرهنگ سازمانی (فرهنگ اخلاقی قوی) 61
6- اعمال نظارت و کنترل مصوب 62
7- حاکمیت ضوابط و مقررات سازمانی 62
ویژگیهای افراد متخلق به اخلاق حرفهای 66
5- رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی 66
اخلاق حرفهای در مدیریت آموزشی 68
خصوصیات مدیران دارای اخلاق حرفهای 69
1- مدیران و رهبران اخلاقمدار به دیگران احترام میگذارند. 70
2- مدیران و رهبران اخلاقمدار ، خدمتگذار دیگراناند. 70
3- مدیران و رهبران اخلاقمدار ، عادل هستند. 70
4-مدیران و رهبران اخلاقمدار ، صادق هستند. 70
5- مدیران و رهبران اخلاقمدار، اجتماعگرا هستند 71
روشهای بهبود اخلاق حرفهای در مدیریت آموزشی 71
اخلاق حرفهای و اخلاقی کردن سازمان 72
ضرورت ترویج اخلاق حرفهای در سازمان 73
آثار سازمانی و فراسازمانی اخلاق حرفهای 74
عوامل پایهای اخلاق حرفهای 75
الف) استقلال حرفهای اخلاق علمی 76
ج) عینیتگرایی، بیطرفی و عدم جانبداری 76
د) فراتر رفتن از مفهوم معیشتی 76
مشکلات و موانع اخلاق حرفهای 77
پیشگیری و درمان تحویلینگری 81
بخش سوم: مدل مفهومی پژوهش و پیشینه تحقیقات صورت گرفته 82
3-4) نمونه آماری (حجم نمونه) 87
3-6) طبقه بندی متغیرهای تحقیق 88
3-7) ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات 88
3-7-2) مطالعات کتابخانه ای 88
3-8) روایی و پایایی پرسشنامه 91
3-8-1) روایی یا اعتبار پرسشنامه های این پژوهش 91
3-8-2) وضعیت پایایی و قابلیت اعتماد پرسشنامه این پژوهش 91
3-9) روش تجزیه و تحلیل داده ها 92
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 95
4-2) تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها: 96
4-2-1) آمار توصیفی متغیرهای جمعیتشناسی: 96
4-2-2) آمار توصیفی متغیرهای تحقیق 101
4-3) تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها 102
4-3-1) آزمون کولموگروف-اسمیرنف 102
4-3-2) آزمون فرضیه های تحقیق 103
فصل پنجم: تحلیل نتایج و پیشنهادات 127
5-2) طرح مجدد مساله پژوهش: 128
5-3) نتایج حاصل از یافته های تحقیق: 130
5-3-1) نتایج بدست آمده از آمار توصیفی: 130
5-3-2) نتایج بدست آمده از آمار استنباطی: 131
5-4) محدودیتها و موانع تحقیق 140
5-5) پیشنهاد به سایر محققان 140
پرسشنامه پس از اعمال نظر اساتید راهنما، مشاور و خبرگان 150
پرسشنامه قبل از اعمال نظر اساتید راهنما، مشاور و خبرگان 153
خروجیهای تجزیه و تحلیل آماری نرمافزار SPSS 155
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول شماره (2-1) عوامل رضایت کارکنان در مدل EFQM 40
جدول شماره (2-2) تفارقات قانون و اخلاق (فرهادی،1386،ص31-30) 50
جدول شماره (3-1) شکل کلی و امتیازبندی پرسشنامه تحقیق 89
جدول شماره (3-2) بررسی مناسب بودن سوالات پرسشنامه اخلاق حرفهای 90
جدول شماره (3-3) ضریب پایایی پرسشنامه های اخلاق حرفهای و رضایت شغلی 92
جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی نمونه از نظر جنسیت 97
جدول شماره (4-2) توزیع فراوانی نمونه از نظر وضعیت تاهل 97
جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی نمونه از نظر سطح سنی 98
جدول شماره (4-4) توزیع فراوانی نمونه از نظر مدرک تحصیلی 99
جدول شماره (4-5) توزیع فراوانی نمونه از نظر سنوات خدمت 100
جدول شماره (4-6) میانگین متغیرهای تحقیق 101
جدول شماره (4-8) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه اصلی 103
جدول شماره (4-9) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی اول 104
جدول شماره (4-10) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی دوم 105
جدول شماره (4-11) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی سوم 106
جدول شماره (4-12) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی چهارم 107
جدول شماره (4-13) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی پنجم 108
جدول شماره (4-14) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی ششم 109
جدول شماره (4-15) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی هفتم 110
جدول شماره (4-16) نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن برای فرضیه فرعی هشتم 111
جدول شماره (4-17) مقادیر ضریب همبستگی اسپیرمن برای تمام متغیرهای تحقیق 113
جدول شماره (4-18) نتایج حاصل از آزمون رگرسیون گام به گام (Stepwise) 115
جدول شماره (4-19) ضرایب هر کدام از مدلها 116
جدول شماره (4-20) خلاصهای از مدلها و R و R2 و R2 تعدیل شده 116
جدول شماره (4-21) نتایج آزمون تک نمونه ای اخلاق حرفهای مدیران جامعه هدف 117
جدول شماره (4-22) نتایج آزمون تک نمونه ای رضایت شغلی مدیران جامعه هدف 118
جدول شماره (4-23) نتایج آزمون تک نمونه ای مولفه های اخلاق مدیران جامعه هدف 118
جدول شماره (4-24) نتیجه آزمون تحلیل واریانس فریدمن برای رتبه بندی مولفه های اخلاق حرفهای 120
جدول شماره (4-25) معنی داری آزمون فریدمن برای رتبه بندی مولفه های اخلاق حرفهای 120
جدول شماره (4-26) مولفه های اخلاق حرفهای پس از مرتب شدن بر اساس آزمون فریدمن 121
جدول شماره (4-27) آمار توصیفی اخلاق حرفهای در میان متاهلان و مجردان 122
جدول شماره (4-28) نتیجه آزمون میانگین اخلاق حرفهای میان متاهلان و مجردان در جامعه هدف 122
جدول شماره (4-29) آمار توصیفی اخلاق حرفهای در مدیران با گروه های سنی مختلف 124
جدول شماره (4-30) نتیجه آزمون ANOVA 124
جدول شماره (4-31) آمار توصیفی اخلاق حرفهای در مدیران با مدارک تحصیلی مختلف 125
جدول شماره (4-32) نتیجه آزمون ANOVA 125
جدول شماره (4-33) آمار توصیفی اخلاق حرفهای در مدیران با بازه های سنواتی مختلف 126
جدول شماره (4-34) نتیجه آزمون ANOVA 126
جدول شماره (5-1) تلخیص اطلاعات جمعیتشناختی 130
جدول شماره (5-2) تلخیص اطلاعات توصیفی پرسشنامه ها 130
جدول شماره (5-3) تلخیصی از آزمون فرضیات 131
جدول شماره (5-4) تفسیر ضرایب همبستگی 131
جدول شماره (5-6) تلخیص آزمون t تک نمونه ای 139
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل شماره (2-1) ابعاد رضایت شغلی 16
شکل شماره (2-2) عوامل موثر بر رضایت شغلی 18
شکل شماره (2-3) شاخص های روحیه پایین 32
شکل شماره (2-4) طرح رضایت شغلی لوکه و لاتمن (Rollinsn and et al, 1998) 38
شکل شماره (2-5) توقعات صاحبان حرفه از دانش اخلاق 53
شکل شماره (2-6) ویژگیهای اخلاق حرفهای 57
شکل شماره (2-7) ویژگیهای افراد متخلق به اخلاق حرفهای 67
شکل شماره (2-8) مدل مفهومی پژوهش 83
اخلاق حرفهای از مهمترین و اساسیترین موضوعات مطرح در حوزه منابع انسانی است که دغدغه بسیاری از مدیران و فیلسوفان در تمام دوران تاریخ بوده است. اخلاق حرفهای به عنوان یک دانش کاربردی، به مسائل و پرسشهای اخلاقی یک نظام حرفهای می پردازد و می کوشد تا به مسائل اخلاقی حرفه های گوناگون پاسخ بدهد و برای آن اصول خاصی متصور شود. حاکمیت اخلاق حرفهای پیش شرط مدیریت استراتژیک خوب در سازمان است.
از طرفی در یک سازمان دیگر موضوع مهم رفتاری در حوزه منابع انسانی، رضایت شغلی کارکنان و مدیران سازمانی است. رضایت شغلی که متاثر از عوامل فردی، اقتصادی، اجتماعی، عوامل سازمانی، ماهیت کار، ارتباط با سرپرستان، سبک رهبری مدیران و … است، اشاره به نگرش مثبت یا منفی فرد از شغل خود دارد. رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است و یک احساس یا حالتی مطبوع است که کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد دارد.
از طرفی اخلاق حرفهای با تاکید بر مولفه هایی همچون مسئولیت پذیری، احترام به دیگران، وفاداری، برتری جویی و … با رضایت شغلی کارکنان و مدیران سازمانی ارتباط دارد و تقویت و افزایش سطح این مولفهها باعث افزایش رضایت شغلی می شود و باعث ارتقاء عزت نفس و رضایت درونی افراد میگردد.
رفتار نابهنجار و غیر اخلاقی[4] در سازمانها به یک مسئله مهم برای آحاد اعضای یک جامعه تبدیل شده است. فعالیتهای نابهنجار و رفتار غیر اخلاقی در سازمانها نگرانی مهمی برای مدیران، سیاستگذاران و محققان میباشد. افراد درباره رفتار نامناسب سازمانها و مدیران درباره فعالیتهای اخلاقی کارمندان نگران هستند (Kincaid and et al,2008).
به همین دلیل، سازمانها برای انجام دادن امور سازمانی خود، علاوه بر معیارهای سازمانی و قانونی، به مجموعه ای از رهنمودهای اخلاقی و ارزشی نیاز دارند که آنان را در رفتارها و اعمال اداری یاری دهد و نوعی هماهنگی و وحدت رویه را در حرکت به سوی شیوه مطلوب جمعی و عمومی میسر سازد. یکی از عوامل مهم در شکل گیری ارتباطات درون سازمانی و شرایط کارکنان، اخلاق حرفهای است که تاثیر قابل ملاحظهای در بهره وری سازمانی دارد (Elci & Alpkan. 2009).
سازمانها به موضوعهای اخلاقی توجه می کنند، چون مردم از آنها انتظار دارند سطوح بالایی از استانداردهای اخلاقی را نشان دهند. سطوح بالای استانداردهای اخلاقی از افرادی که در سازمان کار می کنند یا در شرایط پرخطر کار میکنند، حمایت میکند (Okpara & Wynn, 2008). بنابراین اخلاق علمی است که با اصول رفتار ارزشی در ارتباط است، یعنی اعمال ما کدام ارزشی است و کدام ارزشی نیست، کدام خوب است و کدام بد است (Dika and Hamiti,2011) و اخلاق حرفهای[5] نیز، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می کند. در حقیقت، اخلاق حرفهای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که سازمان چه ارزشهایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود (معیدفر، 1389، صص19-14).
هر چند عمر اخلاق در گردونهی زمان بسیار زیاد است و از زمان افلاطون و ارسطو مطرح بوده است، اما اخلاق حرفهای و اخلاق سازمانی[6] به عنوان یک مفهوم علمی در غرب از نیمه دوم قرن بیستم ظهور نموده است (Svensson & Wood ,2003: Pp187-191) و در سطوح فردی و سازمانی توجه پژوهشگران را در چهار دهه گذشته به خود جلب کرده است که از آن به عنوان یک چالش اساسی فرا روی سازمان های مختلف در سطح جهان یاد می شود (Cardy & Selvarajan,2006: P52).
از طرفی نیز فهم ارتباط بین اخلاق حرفهای و موضوعات مرتبط با رفتار کارکنان در هر سازمان لازم به نظر میرسد.چنانچه مدیران سازمانی وفاداری زیادی نسبت به اخلاق حرفهای، حرفهی خود داشته باشند، رضایت سازمانی بهبود خواهد یافت و با بهبود رضایت سازمانی کارکنان، عملکرد سازمانی[7] نیز دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت. بنابراین انتظار میرود که اخلاق حرفهای و مولفه های مربوط به آن بر متغیرهای رفتار سازمانی، همچون تعهد سازمانی، ارتباطات، روحیه، انگیزش، عملکرد سازمانی و از همه مهمتر رضایت شغلی تاثیرگذار باشد.
منظور از رضایت شغلی[8] نگرش کلی فرد درباره کارش است. کسی که رضایت شغلی او در سطحی بالا است نسبت به شغل یا کار خود نگرش مثبت دارد (رابینز، 1374). و همچنین، رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرشهای مثبت[9] که افراد نسبت به شغل خود دارند (مقیمی،1380).
برای ایجاد احساس تعهد[10] در کارمندان، شغل باید برای آنها منفعت قابل ملاحظهای داشته باشد. باید میان آنها، مدیرانشان و همترازانشان در سازمان اعتماد و احترام متقابل وجود داشته باشد. اینها افرادی هستند که مجذوب کارشان هستند و سعی میکنند تا به مشتریان و همکارنشان کمک کنند (Kacmar, 1999).
شهردای یکی از نهادهایی است که رعایت اخلاق حرفهای در آن نمود بیشتری دارد، چرا که مدیران و کارکنان شهرداری با ارباب رجوعان به طور مستقیم ارتباط دارند. شهرداری استان قم با دارا بودن معاونتهای اداری مالی، امور مناطق، برنامه ریزی و توسعه، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، سرمایه گذاری و مشارکت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و فنی و عمرانی تلاش آن را دارد تا به مردم و ارباب رجوعان خدمت نماید. از طرفی رعایت اخلاق حرفهای در شهرداری با مواردی همچون استقبال از پیشنهاد و انتقاد، رعایت ادب و نزاکت در مواجهه با مراجعین، توجه به ارباب رجوعان، راهنمایی مراجعین و … تجلی پیدا می کند که رعایت اخلاق حرفهای و مولفه های آن تاثیر به سزایی در بهبود سطح رضایتمندی شاغلین در این نهاد عمومی دارد.
بنابراین دغدغه اصلی ما از طرح این عنوان بررسی مقولهای مغفول ولی پرادعا تحت عنوان اخلاق حرفهای است که متاسفانه امروزه به عنوان کلیدواژه استفاده می شود اما ابعاد مولفه های آن در رابطه با میزان رضایت شغلی منابع انسانی کمتر سنجیده شده است. این مسئله درباره مراکزی که حکومتهای محلی محسوب میشوند، مانند شهرداری ها و شوراها مشهودتر است چون تابع مقررات داخلی هستند و به نوعی NGO میباشند. به همین جهت دغدغه و سوال اصلی ما این است که بین این ابعاد و مولفه های اخلاق حرفهای و سطح رضایتمندی منابع انسانی مورد مطالعه چه ارتباطی می تواند وجود داشته باشد که یقیناً خروجی این تحقیق روشن کننده بسیاری از ارتباطها و نقاط ضعف بین این دو موضوع رفتاری مرتبط با منابع انسانی خواهد بود.
مطالعه ارتباط مولفه های اخلاق حرفهای با میزان رضایت شغلی مدیران نواحی چهارگانه شهرداری استان قم
- مطالعه رابطه مولفه مسئولیت پذیری از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
- مطالعه رابطه مولفه برتریجویی از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
- مطالعه رابطه مولفه صادق بودن از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
- مطالعه رابطه مولفه احترام به دیگران از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
- مطالعه رابطه مولفه ارزشها و هنجارها از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
- مطالعه رابطه مولفه عدالت و انصاف از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
- مطالعه رابطه مولفه همدردی با دیگران از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
- مطالعه رابطه مولفه وفاداری از مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی جامعه هدف
بین مولفه های اخلاق حرفهای و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معناداری وجود دارد.
- بین مولفه مسئولیت پذیری (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
- بین مولفه برتریجویی (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
- بین مولفه صادق بودن (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
- بین مولفه احترام به دیگران (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
- بین مولفه عدالت و انصاف (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
- بین مولفه رعایت ارزشها و هنجارها (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
- بین مولفه همدردی با دیگران (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
- بین مولفه وفاداری (از مولفه های اخلاق حرفهای) و میزان رضایت شغلی منابع انسانی جامعه هدف ارتباط معنادار وجود دارد.
تحقیق از نظر هدف کاربردی است، زیرا نتایج حاصل از آن مورد توجه مدیران اجرایی خواهد بود، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی (غیر آزمایشی)، زیرا هدف توصیف نمودن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است، و از شاخه پیمایشی و روش مقطعی است، زیرا پژوهشگر در شرایط زندگی واقعی یک سازمان حضور پیدا می کند، و از نوع همبستگی دو متغیری است.
به منظور شناخت دقیق و صحیح مسئله مورد پژوهش، قابل کاربردی کردن پژوهش، ژرفانگری و رسیدن به راه حل های دقیقتر، قطعیتر، اصلاحی و سازنده مرتبط با موضوع مورد پژوهش و از طرف دیگر توجه به محدودیتهای هزینه، زمان و اهداف فردی پژوهشگر، مشخص کردن قلمرو و ابعاد موضوعی، مکانی و زمانی پژوهش لازم و ضروری است.
از آنجا که موضوع این تحقیق مطالعه و بررسی نقش اخلاق حرفهای در رضایت شغلی مدیران نواحی چهارگانه شهرداری استان قم است، میتوان بیان کرد که هر دو موضوع «اخلاق حرفهای» و «رضایت شغلی» در محدوده «رفتار سازمانی» قرار دارند.
قلمرو مکانی این تحقیق نواحی چهارگانه شهرداری استان قم میباشد.
اطلاعات جمع آوری شده در قالب پرسشنامه مربوط به شهریور سال 1391 میباشد که توسط نمونه آماری تکمیل گردیده است.
1-7-1) اخلاق حرفهای[11]
اخلاق حرفهای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می کند. در حقیق، اخلاق حرفهای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که سازمان چه ارزشهایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود (معیدفر، 1389، صص19-14).
1-7-2) رضایت شغلی[12]
رضایت شغلی مجموعه ای از احساسات سازگار و ناسازگار است که کارکنان با آن احساس ها به کار خود مینگرند (کیت دیویس، 1375، ص169). رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرشهای مثبت که فرد نسبت به شغل خود دارد، وقتی یک شخص میگوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهموم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. ( مقیمی، 1386، ص 383).
منظور این است که قلمرو و حیطه وظایفی که کارکنان انجام می دهند جالب باشد و فرصتهایی برای یادگیری و پذیرش مسئولیت آنها فراهم کند. میزان رضایت از کار بستگی به میزان تخصص و آزادی عمل در کار دارد.
بیانگر رضایتی است که فرد از رابطه با سرپرست مستقیم خود به دست میآورد. رضایت شغلی ناشی از این رابطه معمولاً با دوجنبه از رفتار سرپرست ارتباط دارد (Rollinson, 1998).
عبارت از میزان دوستی، صلاحیت فنی و حمایتی که همکاران، مدیران و کارکنان نشان می دهند میزان رضایت از همکاران به میزان همکاری و پشتیبانی صمیمی همکاران در زندگی سازمانی بستگی دارد.
رضایت کارکنان از سیاست حاکم بر دادن ترفیعها و نحوه اجرای این سیاستها در سازمان میپردازد (Porter, 1961).
اگر کارکنان احساس کنند حقوق و مزایا، توقعات آنان را برآورده میسازد و با سطح تلاش و فعالیت آنها برابر است، از کار خود رضایت خواهند داشت.
قیمت :37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت parsavahedi.t@gmail.com
37,500 تومانافزودن به سبد خرید